Én így vágnék neki egy túrának!

Valószínűleg azok között is sokakban felmerül a kérdés, akik találkoztak a Bakony 200 fogalmával, hogy mivel készüljenek fel egy teljesítménytúrára. Te is bizonytalan vagy, de szeretnéd, ha minden flottul zajlana? Akkor nyeregbe, mutatjuk az utat!
fotós: Kiss Tamás

Válasszunk helyes távot
A táv megválasztása nagyon fontos szempont a túrázásnál, különben csúnyán ráfázatunk. Ehhez ismernünk kell magunkat és a teljesítőképességünket. Ha a tisztességes időn belüli teljesítés a cél, akkor egyszerűen nézzük meg, hogy milyen távokat és mennyi időt szoktunk letekerni és válasszunk ahhoz hasonló távot. Ha heti egy-kettő bringázás alkalmával 30-70 kilométereket szoktál tekerni, akkor akár egy 100 kilométeres táv is beleférhet a szintidőbe a megfelelő pihenőkkel és frissítéssel.
Ha rendszeres sportolónak érzed magad és a kihívást keresed, akkor úgyis a 200 kilométeres távot célzod meg...
Az antisportolók vagy csak elvétve, akkor is csak az utca végéig bringázóknak jó tanács, hogy lehetőleg a 60 kilométeres távnál többet ne válasszák, mert iszonyat hosszúra is nyúlhat a nap...

Öltözködés
Hiába csinos a farmerod és követi az új divatot a kötött pulóvered, a bringán nem jelent előnyt. Annál inkább egy bringás nadrág, ami a testedhez simul és szivacsbetét miatt az ülés is sokkal kényelmesebb benne, mintha a farmer varrása gyűrődne alattad. A mezről hasonló jókat tudok írni, a testhez álló ruházattal nehezebben akadsz bele akármibe a túra során. A kerékpáros mezeken általában van hátsó zseb, amibe kényelmesen és praktikusan tudsz pakolni. Hidd el, sokkal jobb, mint táskában cipelni a kellékeket. Utoljára hagytam, de a legfontosabb, a sisak. Viseld és pont!
Egy súlyos ellenérvet szeretnék leszerelni rögtön, ami miatt nehezen húznak bringás ruhát a két kerékre pattanó: az pedig az, hogy ciki, durvábban fogalmazva b#zis a feszülős cucc. Viszont van egy mondás, ami azt mondja, hogy tízezer légy nem tévedhet... Próbáld ki és úgyis rászoksz.

fotós: Kiss Tamás
Egyél, mielőtt éhes leszel
Szoros összefüggésben van az első szemponttal, ugyanis a sportolással töltött idő határozza meg, hogy mennyi energiát kell visszapótolni. Az energiapótlást még az intenzitás is befolyásolja, de egy teljesítménytúra esetében engedjétek meg, hogy ettől eltekintsek és csak az idővel foglalkozzak.
Ha melegben, napsütésben tekerünk, érdemes óránként nagyjából egy kulacsnyi (750 ml) folyadékot elfogyasztani, illetve ugyanúgy óránként harapni valami könnyű kaját. Ez lehet egy (fél) banán, egy müzli vagy valami péksütemény. Nem minden esetben kívánunk ennyit enni, de egy-egy falat azért csússzon le mindenképpen.

Készülj mindenféle időjárásra
Manapság elég szeszélyes az időjárás, elég csak a hétköznapokra gondolni. Reggel még szinte a pulóver is kevés, délután meg ránk olvad a póló, ha műszálasat vettünk magunkra. A kiszemelt túránk előtti este már nagyjából lehet tudni, hogy mire számítsunk. Három időjárási tényezővel lehet megküzdeni: hőmérséklet, szél, eső. A hőmérséklet a legegyszerűbb: réteges öltözködés, kisebb ruhadarabok (sapka, kar- és lábmelegítő), amiket könnyen a zsebbe vagy a hátizsákba lehet gyűrni, ha kisüt a nap. Apropó nap: jól mutat, ha pirospozsgás az arcod, de ne ess túlzásba, vigyél magaddal naptejet!
A szél kicsit már cizelláltabb tud lenni. Ismerni kell magunkat, hogy mennyire fázunk: széldzseki vagy szélmellény. Személy szerint a legtöbbször a szélmellényt preferáltam, mert az melegítette a testem és az izzadság is elpárolgott.
A legnagyobb aggodalmat az eső okozza. Itt először fejben kell eldönteni, hogy nem zavar az eső. Aztán pedig úgy kell öltözni, hogy a lehető legkevesebb vízáteresztő ruhadarabunk érintkezzen a vízzel. Az ok egyszerű fizika: a testünkkel érintkező vizes ruhák hűtik a testet, ezért a megfázás elkerülése érdekében minimalizálni kell ezeket. Amikor esőben versenyeztem, akkor általában rövid nadrágot és rövid mezt és szélmellényt vagy hosszú ujjú mezt és esődzsekit vettem fel. Így a felső testemet melegen tudtam tartani, alul pedig a vékony rövidnadrág csak kevés vizet szívott magába, így kevésbé hűtötte a lábam.
Tipikus kezdő bringás hiba az, amikor szakadó esőben egy meleg hosszú nadrágot húznak magukra. Aztán kb. 15 perc után dideregve görnyednek a bringán, mert áthűltek és onnantól a bringázás már csak szenvedés.


Térkép, telefon
A 21. században már szinte alap, hogy mindenki zsebében ott lapul egy okostelefon. Van térképed, segítséget tudsz kérni, ha nagyobb hiba történik, mint amit meg tudnál oldani és tudsz fotózni is. Ragozzam még?

Szerszámok, alkatrészek
Hiába indulsz el mindig jól felkészített, kiváló műszaki állapotú kerékpárral, mégis előfordul néha egy technikai malőr. A gyakoribb hibákat magad is meg tudod szerelni, így ezekre érdemes felkészülni. Legyen nálad defektjavító készlet, pótbelső és kézi pumpa (esetleg töltsd defektmentesítő folyadékot a gumiba, ami csökkenti a defektelés esélyét), egy marokszerszám, amin van imbuszkulcskészlet és láncbontó, valamint egy patentszem a láncodba, ha elszakadna. A patentszemeket pár száz forintért meg tudod vásárolni és szinte minden láncvastagsághoz kapni.
Ezen kívül praktikussági okokból tegyél a táskádba még 5 db kábelkötegelőt és némi szigszalagot (nem kell egy teljes tekercs, elég csak egy 20-30 cm). Ezeknek nincs konkrét oka, de még jól jöhet :)
.